Begeleid jij leergroepen of organiseer jij de incompany academy?
En wil je
- een aanbod in je academy dat de ‘softskills’ op een praktische manier ontwikkelt.
- een leergroep met hoge persoonlijke betrokkenheid, snelle voortgang en dus een hoog leerrendement?
- een aanbod dat zich onderscheidt door diversiteit?
Als begeleider zie jij dat je deelnemers hun blinde vlekken niet zien. Je wil graag meer diepgang én concrete beweging. De angst om diepere aannames werkelijk ter discussie te stellen zorgt voor weerstand en stagnatie. Mensen zien hun eigen groeipotentie niet. Je beseft dat het echt persoonlijk moet worden én je wilt dat mensen een concreet handelingsperspectief krijgen. Daar helpt alleen praten (en louter inzicht) vaak onvoldoende. Ik creëer de setting waardoor mensen spelenderwijs gaan zien én ervaren wat hen belemmert en helpt.
Workshops
Ik maak workshops op maat. Of het nu om docenten, adviseurs of beveiligers gaat, de menselijke interactie staat centraal. Mijn workshops laten de deelnemers ontdekken wat hun concrete aandeel is in die interactie. Daarbij maak ik gebruik van een combinatie van theatrale werkvormen en psychologische modellen. Ik combineer bijvoorbeeld de poëtische wijsheid van personages van William Shakespeare met de rationele wijsheid van de Karakterstructuren van William Reich.
Voorbeelden van workshops
Lesgeven is mensenwerk.
De taaltrainers van top-taleninstituut Regina Coeli leren te jongleren met een model van vijf basisstijlen van lesgeven. Bij deze workshop staat nu eens even niet de klant centraal maar hun persoonlijke aandeel in de interactie met hun klant. Daardoor kunnen ze nog beter maatwerk leveren.
Kracht van studieadviseur.
Bij de Landelijke Vereniging Studieadviseurs verzorg ik een tweedaagse workshop die de deelnemers laat spelen met een aantal rollen uit de Hamlet van Shakespeare. Daardoor ontdekken ze onverwachte krachten in zichzelf.
Boksen en Hamlet.
Bij een nieuw samengestelde afdeling van de RDW verzorgde ik, samen met collega Stephan Seegers, workshops waarin we de de fysieke taal van vechtsport en theater combineerde met de begeleiding van het noodzakelijk gesprek.
Juliette Kars, Study Advisor : “Advies voor collega’s: deze cursus is erg leuk als je jezelf wilt uitdagen om te experimenteren met de verschillende rollen en personages die je in gesprekken kunt aannemen. Het dwingt je uit je comfortzone te komen en te spelen (letterlijk) met nieuwe invalshoeken. Het levert je een groter kleurenpalet op: om te gebruiken in je werk; om mee te variëren.”
Spelenderwijs
Mijn interventies haken in op de natuurlijke wens om te groeien. Niet de (zelf)kritiek, maar de spontane nieuwsgierigheid is de motor van verandering . Ik ben keer op keer getuige van de wijsheid die zichtbaar wordt als we met grote zorgvuldigheid kijken naar de, zogenaamd, lastige situaties. Deelnemers krijgen op een liefdevolle en zeer directe manier helder wat hun eigen bijdrage is áán, en dús wat hun invloed is op de stagnaties waar ze last van ondervinden. Problemen worden niet langer geanalyseerd, problemen worden ingangen naar verdere groei.
Mijn aanpak, zowel dicht op de huid als dicht op de praktijk, geeft veiligheid en directe toepasbaarheid. Geen oordeel, maar nieuwsgierigheid. Spelenderwijs heel dichtbij. Als acteur leerde ik om te reflecteren terwijl ik in actie was. Als docent leerde ik hoe ik dat vermogen andere kon leren. De directe taal van het lichaam is daarbij de sleutel.
Veiliger én Vrolijker.
Etske Kroon, ‘Stuurboord training en coaching’.
Mijn leergroep hield het veilig door de ontwikkelambities abstract te houden. Zo bleven de ontwikkelingen te oppervlakkig, te mentaal, te serieus, te politiek correct. We voelden wel aan dat er wat te leren valt, maar we gingen het niet echt aan. Met Joost vonden we vertrouwen in experimentele oefeningen. Diepgang gegarandeerd.
Joost hielp ons om de leervraag – die ontweken werd – ín te duiken. Veiliger én Vrolijker! Het gaat over ongemak en tóch wordt het een vrolijke boel. Door concrete situaties na te spelen wordt het juist heel echt en komt het heel dichtbij.